The Commons - Hoe financieren we de transitie?
AmsterDOEN is een activiteit van de afdeling Innovatie van de Gemeente Amsterdam. Op dinsdsg 23 juni 2026 organiseerden ze een themabijeenkomst over The Commons. Een zeer interessante en leerzame dag. Wie de terugblik vanuit de organisatie wil lezen is hier de link . Ken je The Commons nog niet? Scroll dan even naar beneden. Een paar losse gedachten van mezelf n.a.v. deze dag: Dit is een echte paradigmaverandering, niet zomaar een overgang Niet "Bottom-up" versus "Top-down" maar wat we de bottom noemen zijn de burgers en die burgers nemen weer zelf het initiatief over hun eigen leven en de mensen van wat de top heette beseffen steeds sterker dat ze de facilitators zijn en niet meer "de baas" of "de regeltjesbepalers" denk aan de pentahelix: burgers-mkb-grote bedrijven-overheid-wetenschap democratie opnieuw invullen: besluitvorming op basis van gelijkwaardige, directe en actuele deelname van de deelnemers i.p.v. via een politiek afvaardigingsmode...