Leerbereidheid
- Get link
- X
- Other Apps
Hoe staat het met de leerbereidheid van jouw leerlingen?
Zijn ze nieuwsgierig? Stellen ze vragen? Durven ze fouten te maken en willen ze echt leren? Of merk je juist terugtrekkend gedrag, minimale inzet of een houding van “zeg maar wat ik moet doen”?
Leerbereidheid is geen karakter eigenschap. Het is iets dat groeit (of krimpt) in interactie – tussen leerling en leraar, tussen veiligheid en uitdaging, tussen relatie en structuur. En daarin heb je als onderwijsprofessional méér invloed dan je denkt.
Wat werkt?
✔️ Heldere structuur en rust
Leerlingen leren beter als ze niet bezig zijn om te scannen of het ‘veilig’ is. Voorspelbaarheid en duidelijke routines geven ruimte voor focus en verdieping.
✔️ Zicht op het doel én het ‘waarom’
Als leerlingen begrijpen waarom ze iets doen, ontstaat er intrinsieke motivatie. Verbinding met de leefwereld maakt leren betekenisvol.
✔️ Relatie, relatie, relatie
Een leerling die zich gezien voelt, komt eerder in beweging. Verbinding is DE voedingsbodem voor vertrouwen én leerbereidheid.
✔️ Eigenaarschap stimuleren
Keuzes maken, meedenken en reflecteren. Dit geeft leerlingen invloed op hun leerproces. En waar invloed is, ontstaat verantwoordelijkheid.
Wat breekt het af?
⚠️ Inconsistente of onduidelijke structuur
⚠️ Te veel en te vaak zenden. Hierdoor is er geen ruimte voor interactie of reflectie
⚠️ Te veel nadruk op prestaties en resultaten. Hiermee laat je zien dat groei en effort niet worden beloond.
⚠️ Onbenut potentieel van feedback – of van stilte. Als je niet ècht weet wat er speelt kun je ook niet precies de juiste interventies kiezen.
Daarom is het key om zichtbaar maken wat je (nog) niet ziet.
Van scholen die met De Lesspiegel werken, is dit de meest gehoord opmerking: “Dit hadden we eerder willen/moeten weten.”
Leerlingen krijgen via de LesSpiegel een stem over hoe zij de les ervaren. Of ze zich uitgedaagd voelen. Of ze het lesdoel snappen. Of er rust is om echt te werken. Zo kom je achter de leerbereidheid in een klas!
Die inzichten maken zichtbaar wat eerder verborgen bleef. En geven concrete handvatten om het anders te doen.
hashtag#leerbereidheid hashtag#leskwaliteit hashtag#onderwijsinspiratie hashtag#lesgevenmetimpact hashtag#relatievoorrang hashtag#lesstructuur hashtag#eigenaarschap hashtag#leerlingstem hashtag#lesspiegel hashtag#onderwijsvernieuwing hashtag#schoolontwikkeling hashtag#pedagogischhandelen hashtag#didactischvakmanschap hashtag#samenleren
Zijn ze nieuwsgierig? Stellen ze vragen? Durven ze fouten te maken en willen ze echt leren? Of merk je juist terugtrekkend gedrag, minimale inzet of een houding van “zeg maar wat ik moet doen”?
Leerbereidheid is geen karakter eigenschap. Het is iets dat groeit (of krimpt) in interactie – tussen leerling en leraar, tussen veiligheid en uitdaging, tussen relatie en structuur. En daarin heb je als onderwijsprofessional méér invloed dan je denkt.
Wat werkt?
✔️ Heldere structuur en rust
Leerlingen leren beter als ze niet bezig zijn om te scannen of het ‘veilig’ is. Voorspelbaarheid en duidelijke routines geven ruimte voor focus en verdieping.
✔️ Zicht op het doel én het ‘waarom’
Als leerlingen begrijpen waarom ze iets doen, ontstaat er intrinsieke motivatie. Verbinding met de leefwereld maakt leren betekenisvol.
✔️ Relatie, relatie, relatie
Een leerling die zich gezien voelt, komt eerder in beweging. Verbinding is DE voedingsbodem voor vertrouwen én leerbereidheid.
✔️ Eigenaarschap stimuleren
Keuzes maken, meedenken en reflecteren. Dit geeft leerlingen invloed op hun leerproces. En waar invloed is, ontstaat verantwoordelijkheid.
Wat breekt het af?
⚠️ Inconsistente of onduidelijke structuur
⚠️ Te veel en te vaak zenden. Hierdoor is er geen ruimte voor interactie of reflectie
⚠️ Te veel nadruk op prestaties en resultaten. Hiermee laat je zien dat groei en effort niet worden beloond.
⚠️ Onbenut potentieel van feedback – of van stilte. Als je niet ècht weet wat er speelt kun je ook niet precies de juiste interventies kiezen.
Daarom is het key om zichtbaar maken wat je (nog) niet ziet.
Van scholen die met De Lesspiegel werken, is dit de meest gehoord opmerking: “Dit hadden we eerder willen/moeten weten.”
Leerlingen krijgen via de LesSpiegel een stem over hoe zij de les ervaren. Of ze zich uitgedaagd voelen. Of ze het lesdoel snappen. Of er rust is om echt te werken. Zo kom je achter de leerbereidheid in een klas!
Die inzichten maken zichtbaar wat eerder verborgen bleef. En geven concrete handvatten om het anders te doen.
hashtag#leerbereidheid hashtag#leskwaliteit hashtag#onderwijsinspiratie hashtag#lesgevenmetimpact hashtag#relatievoorrang hashtag#lesstructuur hashtag#eigenaarschap hashtag#leerlingstem hashtag#lesspiegel hashtag#onderwijsvernieuwing hashtag#schoolontwikkeling hashtag#pedagogischhandelen hashtag#didactischvakmanschap hashtag#samenleren
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment