Waarom hulp vragen lastig is
- Get link
- X
- Other Apps
Matthijs van den BergMatthijs van den Berg • 1stInfluencer • 1stDirecteur Kennis bij de Inspectie van het OnderwijsDirecteur Kennis bij de Inspectie van het Onderwijs1h • Edited • 1 hour ago • Edited • Visible to anyone on or off LinkedIn
‘Kun je me helpen?’
‘De boodschap is: zelfstandig is beter. Ten onrechte, want als je iemand om hulp vraagt, gaat die persoon je juist meer waarderen.’ Goed stuk van Alice van Essen in Het Financieele Dagblad over hulp vragen: ‘Dat vergt moed en toch belonen we zelfstandigheid.’
💬 ‘Ik vond het lastig om hulp te vragen. Elke keer dat ik iemand iets vroeg, leek het alsof ik een stukje eigenwaarde inleverde. (…) Hulp vragen vergt inderdaad moed, zegt pedagoog Ingeborg Dijkstra - Verbeek. ‘Het betekent: erkennen dat je iets niet weet of niet kan. Juist in het tonen van die kwetsbaarheid schuilt kracht.’
💬 ‘Toch belonen we in de opvoeding van onze kinderen vooral zelfstandigheid, ziet pedagogisch hulpverlener Anissa Mouyah. ‘Kinderen krijgen complimenten als ze iets zónder hulp hebben gedaan. “Heb je die som helemaal zelf gemaakt? Wat goed van je!” Ouders zijn trots als hun kind zijn eigen veters kan strikken. De boodschap is duidelijk: zelfstandig is beter.’
👉 ‘Maar willen we onze kinderen voorbereiden op het volwassen leven, dan moeten we ze aanmoedigen om soms hulp in te roepen. Dan leren ze dat het oké is om niet alles alleen te kunnen.’
💬 ‘Voor jezelf kunnen zorgen geldt als een kernwaarde in onze samenleving, ziet ook toegepast antropoloog Myrna Derksen. ‘In een individualistische cultuur als de onze is hulp vragen inderdaad niet vanzelfsprekend. Dat zie je terug in de verhalen die we onze kinderen en nieuwkomers vertellen.’
💬 ‘Ook pedagoog Michiel Masselink, die teams in het primair onderwijs en de kinderopvang begeleidt, pleit voor een andere kijk op hulp vragen. ‘Leerlingen krijgen nog vaak te horen: “Probeer het eerst nog maar eens zelf.” Daarmee geven we onbedoeld het signaal af dat hulp vragen onwenselijk is.’
👉 ‘Terwijl volgens hem juist het oefenen van vaardigheden als samenwerken, reflecteren en fouten durven maken essentieel is, niet alleen in de klas, maar juist ook later op de werkvloer.’
💬 ‘Maar hulp vragen op het werk blijkt lastig. We zijn bang om collega’s te belasten of om als minder bekwaam te worden gezien. Ten onrechte, zegt socioloog 🌟 Veronique Kilian 🌟, want het werkt juist andersom. ‘Door een hulpvraag te stellen laat je zien dat je je collega vertrouwt en waardeert. Dat nodigt uit tot wederkerigheid, en daar groeit vertrouwen van. Dus als je iemand om hulp vraagt, gaat die persoon je méér waarderen.’
‘De boodschap is: zelfstandig is beter. Ten onrechte, want als je iemand om hulp vraagt, gaat die persoon je juist meer waarderen.’ Goed stuk van Alice van Essen in Het Financieele Dagblad over hulp vragen: ‘Dat vergt moed en toch belonen we zelfstandigheid.’
💬 ‘Ik vond het lastig om hulp te vragen. Elke keer dat ik iemand iets vroeg, leek het alsof ik een stukje eigenwaarde inleverde. (…) Hulp vragen vergt inderdaad moed, zegt pedagoog Ingeborg Dijkstra - Verbeek. ‘Het betekent: erkennen dat je iets niet weet of niet kan. Juist in het tonen van die kwetsbaarheid schuilt kracht.’
💬 ‘Toch belonen we in de opvoeding van onze kinderen vooral zelfstandigheid, ziet pedagogisch hulpverlener Anissa Mouyah. ‘Kinderen krijgen complimenten als ze iets zónder hulp hebben gedaan. “Heb je die som helemaal zelf gemaakt? Wat goed van je!” Ouders zijn trots als hun kind zijn eigen veters kan strikken. De boodschap is duidelijk: zelfstandig is beter.’
👉 ‘Maar willen we onze kinderen voorbereiden op het volwassen leven, dan moeten we ze aanmoedigen om soms hulp in te roepen. Dan leren ze dat het oké is om niet alles alleen te kunnen.’
💬 ‘Voor jezelf kunnen zorgen geldt als een kernwaarde in onze samenleving, ziet ook toegepast antropoloog Myrna Derksen. ‘In een individualistische cultuur als de onze is hulp vragen inderdaad niet vanzelfsprekend. Dat zie je terug in de verhalen die we onze kinderen en nieuwkomers vertellen.’
💬 ‘Ook pedagoog Michiel Masselink, die teams in het primair onderwijs en de kinderopvang begeleidt, pleit voor een andere kijk op hulp vragen. ‘Leerlingen krijgen nog vaak te horen: “Probeer het eerst nog maar eens zelf.” Daarmee geven we onbedoeld het signaal af dat hulp vragen onwenselijk is.’
👉 ‘Terwijl volgens hem juist het oefenen van vaardigheden als samenwerken, reflecteren en fouten durven maken essentieel is, niet alleen in de klas, maar juist ook later op de werkvloer.’
💬 ‘Maar hulp vragen op het werk blijkt lastig. We zijn bang om collega’s te belasten of om als minder bekwaam te worden gezien. Ten onrechte, zegt socioloog 🌟 Veronique Kilian 🌟, want het werkt juist andersom. ‘Door een hulpvraag te stellen laat je zien dat je je collega vertrouwt en waardeert. Dat nodigt uit tot wederkerigheid, en daar groeit vertrouwen van. Dus als je iemand om hulp vraagt, gaat die persoon je méér waarderen.’
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment