Vannacht vond ik een verklaring voor het hardnekkige probleem van schooluitval en thuiszitten. Waarom schiet het maar niet op en wordt het probleem alleen maar met de dag erger? Van die verklaring word je niet blij, maar het is wel een stevige. Komt ie. Ons gestandaardiseerde onderwijsbestel, geheel en al geschoeid op de leest van het talige, lineaire en op de autoriteit van de leraar gebaseerde frontale onderwijs, kan maar niet omgaan met kinderen die daar te gevoelig voor zijn, omdat ze anders leren (even kortgezegd). Maar toegeven dat er dan andere manieren (zouden) zijn of gezocht moeten worden, die wel aan de behoeftes van grote groepen anderslerende kinderen tegemoetkomen, dat wil het onderwijsbestel niet. Dat is psychologisch te veel gevraagd. Dat kan bruin niet trekken. Scholen die in dat 'waste land' pionieren, zoals Sudbury, Democratisch Onderwijs, IBBO etc. vinden wel de weg naar deze kinderen. Of eigenlijk vinden de ouders die weg. En de kinderen voelen meteen aan d...
Comments
Post a Comment