Niet aansluiten? Dat is de bedoeling!

Vele hedendaagse onderwijsmensen praten over het 'niet aansluiten' van de werking van ons onderwijssysteem, bij de (door henzelf gepercipieerde) 'natuurlijke behoeften van kinderen'. En dat vinden ze dan vreemd. En dat vind ik weer vreemd. Want het hele systeem is bewust geschoeid op de leest van 'niet aansluiten'. Kijk maar eens naar de geschiedenis van ons onderwijs. Even googelen en je komt er al snel achter.

Heerlijk dat 'niet aansluiten'. 

Dat 'niet aansluiten' is namelijk *cynisme aan* precies de bedoeling van het onderwijs! Daartoe is het opgezet! Kinderen moeten opgroeien tot iets wat ze niet van nature zijn! Namelijk bedeesde, gehoorzame werknemers, de gedroomde homo universalis waar je ze overal kunt inzetten: in de overheid, in de fabrieken, in het leger. Die 19de-eeuwse missie is......... hartstikke geslaagd! *cynisme uit* Het systeem is heel erg effectief! Het werkt! Er is alleen wel wat collateral damage, namelijk een jongvolwassene die niet goed weet wat ie wil in het leven (de helft haakt af op de opleidingen), dat nog op z'n positiefst, of erger, zoals we nu zien: jongeren die bij bosjes uitvallen in depressies, burn-outs etc. Giga veel verzuim bij leraren, enorme lerarentekorten, verkeerde 'oplossingen' zoals bijles, wat enkel de rijkeren onder ons kunnen betalen en dus..... nog meer kansenongelijkheid!

Koffie, iemand?
Oftewel..... moeten we niet eens een dialoog opzetten over dat 19de -eeuwse systeem. of dat nog wel past bij de huidige samenleving. Wel een brede dialoog, niet enkel binnen het onderwijs maar een dubbele dialoog, ook met de samenleving. Want als het hier rommelt, rommelt het daar ook.

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

Ciao!