Oudervakbond concept
Hier schrijf ik even mijn grove ideeën uit over het waarom en hoe van een oudervakbond.
De oudervakbond is DE belangenbehartiger voor ouders bij (naderende) schooluitval en thuiszitten.
Waarom?
- ouders hebben hoegenaamd geen rechtspositie binnen het onderwijs
- De Leerplichtwet is, tezamen met de agressieve handhaving daarvan, terwijl er geen onderwijsrecht is voor kinderen, zodanig beperkend voor de kinderen in Nederland, dat we ons genoodzaakt zien een sterke organisatie neer te zetten die de belangen van ouders ten behoeve van hun kinderen versterkt
- er is grote behoefte aan concrete steun voor elke individuele ouder die met deze problematiek geconfronteerd wordt
- rechtsbescherming is serieus aan de orde omdat door het ontbreken daarvan ouders uiterst gemakkelijk slachtoffer worden van bureaucratische terreur (vergelijk de toeslagenaffaire, de aardbevingen in Groningen, scabreuze misstanden in de Jeugdzorg etc.)
Organisatiestructuur
- Raad van Advies
- Stichting, met een deels formeel en deels dagelijks bestuur
- Kernteam van 4 à 5 professionals fulltime betaald.
- inhuur van zzp'ers op afroepbasis
- Expertises: bedrijfsvoering, marketing/pr, financiën, belangenbehartiging, ICT, leiden vrijwilligersorganisatie, fondsenwerving/funding, juridische kennis
- Vrijwilligersorganisatie met - uiteindelijk landelijk - netwerk van actieve vertrouwenspersonen die individuele gezinnen met raad en daad bijstaan
- Een team dat dagelijks de diensten actief houdt.
Diensten
- Telefonische helpdesk, zwaar bemand door ervaringsdeskundigen/professionals
- informatie en advies aan ouders rondom passend onderwijs, schooluitval, leerplicht etc.
- individuele begeleiding van casussen door vertrouwenspersonen
- opleiden vertrouwenspersonen en opzetten vrijwilligersorganisatie (landelijk)
- dossiervorming: gedetailleerde registratie van elke casus, meegaan naar overleggen, advisering ouders, etc.
- schakelen met gewaardeerde nabije professionals en ervaringsdeskundigen zoals coaches, counselors, vertrouwenspersonen, docenten, peergroupleden etc.
- trainingen en cursussen voor de ouders om sterker te staan
- juridische ondersteuning op casusniveau en breder
- ondersteuning scholen, leerplicht en swv om hun taken beter uit te voeren
- aggregatie van detailgegevens met openbare rapportages
- advisering van betrokken instanties en overheden
- brede informering van de publieke opinie door bijeenkomsten, expertmeetings, burgerraden, publieke debatten, media, eigen producties etc.
- concrete belangenbehartiging bij beslissende overheden
- opzetten van peer-to-peer netwerken en actieve oudergroepen
Andere activiteiten
- beïnvloeden van politiek en beleid op het gebied van de rechtspositie van kinderen en ouders, in en eventueel ook buiten het onderwijs. O.a. het recht op onderwijs verankeren en concreet maken, online onderwijs mogelijk maken als aanvulling op fysiek onderwijs, het breder zichtbaar maken van alternatieve vormen van onderwijs etc.
- het bewust voorlichten van de publieke opinie waar het gaat over discrepanties tussen de Wet Passend Onderwijs en de daadwerkelijke uitvoering, bv. het nalaten van het geven van juiste en noodzakelijke informatie aan ouders, het afwijken van beoogde procedures, het onthouden van relevante informatie aan ouders, het nemen van beslissingen zonder overleg met de ouders, het doorspelen van privé-gegevens zonder toestemming, het geven van medische 'adviezen', etc.etc.
- voeren van rechtszaken: financiële aanklacht vanwege financiële gevolgen van schooluitval, onderwijsrecht verankeren, individuele aangiftes tegen scholen en andere instanties, aangiftes bij leerplichtzaken, schoolplicht en vrijstelling etc.
- voorlichting over onderwijsrecht, leerplicht, passend onderwijs etc. aan scholen, ouders en professionals. Ook bv. jonge ouders die over schoolaanmelding nadenken. Wat zijn je rechten en plichten. Wat mag je van een school verwachten etc.
- bondgenootschappen en samenwerking bevorderen met o.a. ouderverbanden, belangenorganisaties, ombudsmanorganisaties, denktanks. jongerengroepen etc.
Wat is het niet?
- de oudervakbond is niet specifiek gericht op het ondersteunen van initiatieven om een nieuwe school op te richten
- we willen overlap met andere instanties die ouders op allerlei vlakken ondersteunen, zoals Oudersonderwijs.nl en allerlei oudergroepen die ontstaan zijn rondom problemen zoals bepaalde labels (autisme, ADHD, hoogbegaafdheid, chronische ziektes, handicaps etc.) of bv. diversiteit, inclusie, armoede, mishandeling etc. voorkomen. Niemand zit op dubbel werk te wachten. Zodra we denken dat het past verwijzen we het liefste door. Maar onze kennis is niet uitputtend, dus we zullen altijd samen met de cliënt kijken hoe het verloop van de casus is en of dat naar tevredenheid is
Redenen die ik ben tegengekomen na meer dan tien jaar vertrouwenspersoon geweest te zijn voor ouders van een thuiszitter:
- Chinese muur tussen onderwijs en zorg
- SO als vergaarbak van alles wat niet standaard in het gareel past
- Het probleem bij het kind leggen en niet de hele context erbij betrekken
- Leerplicht absurde handhaving
- Onderwijstijd hanteren als blokkade
- VeiligThuis meldingen, zogenaamd uit zorgen over de thuissituatie (maar in feite om het probleem niet meer op school te houden maar naar elders te verleggen)
- geen OPP opstellen
- SWV niet raadplegen "omdat het toch niet helpt"
- Zo snel mogelijk verwijzing naar het SO regelen
- Suggereren dat er een pilletje in moet
- handelingsverlegenheid uitroepen (er is toch niemand die dat controleert)
- Heel hard roepen "Het probleem is complex" of "Het probleem ligt in de thuissituatie"
- Heel veel 'deskundigen' erbij halen (hoe meer hoe verder weg je raakt van een oplossing)
- onzorgvu.dig omgaan met privacy van gegevens
- dossiers opstellen waar onwaarheden en suggestieve opmerkingen in staan
- cordon sanitaire rond "probleemgevallen" (worden ook wel "risicoleerlingen" genoemd)
Comments
Post a Comment