U4E Eddies en Teddies
Paar gedachten voor a.s. vrijdag 15 maart 2024
Er zijn twee sporen die ons helpen naar een zinnige kennisdatabase voor U4E (even ervan uitgaande dat die erg nuttig zou zijn, tenzij iemand daar nog over zou willen praten).
>>> de technology push: er kan veel meer, dus gaan we dat benutten
>>> de top-down benadering: wat wil of gaat U4E worden, welke identiteit gaan we ontwikkelen en hoe waaiert dat door naar een kennisdatabase
Ik denk dat we die twee sporen moeten doorzetten, omdat ze elkaar kunnen aanvullen.
Allebei, los van elkaar, hebben nadelen. Het eerste spoor kan je uiteindelijk, na heel veel inspanning, toch op een dood spoor zetten om allerlei redenen: anderen halen je in, machtsblokken treiteren je, je hebt niet echt draagvlak omdat je in afzondering bezig bent ("in de garage") dus niemand kent je ecth (wat ergens ook weer een voordeel kan zijn overigens) etc.
Het tweede spoor heeft vaak de handicap dat er geen echte sturing is omdat ze niet weten wat er mogelijk is. Dat leidt tot strategische verlamming. Dan heb je een catch-22 te pakken.
Uiteraard is een en ander best goed op te lossen door goede updates over en weer te houden en dat vol te houden totdat er een stevige outline bestaat die richting geeft aan de ontwikkeling. Dat houvast heb je nodig.
Een veelgemaakte fout in organisaties en helemaal in startende organisaties is dat ze denken dat je IT-zaken als een website, een kring van leden en/of belangstellenden, bekendheid, werven nieuwe leden/klanten etc. "er even bij kan doen". Nee, dat werkt niet. Eerst nadenken over
- Je grotere perspectief: het Big Hairy Audacious Goal
- je doelen op middellange termijn
- je bestaansrecht: wat zou er gemist worden als jouw initiatief niet zou bestaan
- je doelgroepen
- je werving en binding: wie wie je aantrekken, wat bied je ze en wat bieden zij
- je communicatiestrategie
- je financiële basis
- Waar koersen we naartoe?
- wat zijn de contouren van een kennissysteem dat past bij U4E?
- wie bedienen we?
- wat willen we verzamelen aan kennis?
- willen we samenwerken met andere kennissystemen? Zo ja wie?
- waarom moeten onderwijsmensen bij ons komen en niet bi de concurrent?
- wat maakt ons woest aantrekkelijk en voor welke partijen?
- Wellicht een expertisebureau opzetten voor bv. het maken van goed lesmateriaal
- het clusteren van kennis zodanig dat afnemers zich daaraan gaan binden
- een redactieraad, die nieuw binnengekomen content bespreekt
- podcasts met bijdragers die opvallen
- seminars over bepaalde onderwerpen, waarbij de kennisdatabase een relevante rol speelt (er zijn er genoeg!
- webinars
- 'how to' instructies hoe content aan te leveren, te beheren en te delen
- prijsvragen en polls
Comments
Post a Comment