Mag de leerling wensen hebben?

Een imaginair gesprek tussen een VO-leerling en diens docenten.

"Waarom heb ik steeds zoveel stress?"

"Omdat je proefwerken en tentamens moet doen"

"Waarom moet ik proefwerken en tentamens doen?"

"Om je diploma te kunnen halen"

"Waarom moet ik een diploma halen?"

"Om door te kunnen in vervolgonderwijs"

"Waarom moet ik doorgaan in het vervolgonderwijs?"

"Omdat je dan de meeste kans hebt op een baan die goed betaalt".

Wat je hier ziet is dat het "waarom" van een bepaalde lespraktijk steeds wordt beantwoord in de termen die de school zelf heeft bedacht. De eventuele mening of motivatie van de leerling heeft hier geen rol in.

Is dat de bedoeling van het onderwijs?

In deze post op Linkedin laat een vader het verhaal zien van zijn 17-jarige dochter. Zij heeft bepaalde wensen, die kennelijk niet aan bod komen. Haar "waarom" heeft geen plek, speelt geen rol.

Hoe zou dat komen? Waarom nemen we kinderen niet serieus in het onderwijs?

Klik hier voor de link.


Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

My favorite pupil