Spelende kinderen

 Wat kunnen we leren van spelende kinderen?


Vreemd genoeg komen we niet ver als we antwoorden zoeken in het reguliere onderwijs. Je zou denken dat er daar wel kennis voorhanden is. Maar nee. Daar gaat het vooral over het overdragen van cognitieve kennis, zoals spelling en rekenen. Er is veel kennis voorhanden over spelen als bron van de ontwikkeling van kinderen. Het is bv. bekend dat ze creatief zijn en overal waaromvragen over stellen. Maar daar is in de klas blijkbaar geen plaats voor.

Kenmerken van spelende kinderen:

  • Ze zijn zelfstartend. Niemand hoeft ze te vertellen wat te doen, wanneer en hoe
  • Hun creativiteit en voorstellingsvermogen is veel groter dan dat van volwassenen
  • Ze kunnen geïnspireerd worden door kleuren, geluiden, voorwerpen, gebeurtenissen of door andere kinderen. Dat gebruiken ze als motivatie om dingen te doen, zoals iets bouwen of een spel bedenken
  • Ze maken snel contact met andere kinderen en maken samen plannen
  • Ze kiezen hun speelmaatjes niet op basis van deskundigheid, maar op basis van enthousiasme en motivatie voor het spel
  • Ze communiceren steeds hun ideeën en onderhandelen over wat te doen en hoe. Ze streven op natuurlijke wijze naar consensus
  • Ze dagen autoriteiten uit als het over regels gaat die ze niet zelf bedacht hebben
  • Ze hanteren dingen die misgaan als onderdeel van wat er gebeurt. Ze geven niet snel op en vinden steeds creatieve manieren uit voor verbetering
  • Ze leren door te doen en daarin plezier te hebben. Zelfs onder zeer moeilijke omstandigheden (oorlog!). Ze passen zich onmiddellijk aan
  • Ze zijn steeds intens betrokken bij hun spel en raken nooit burnout. Ze zien geen obstakels en hebben geen lange termijn planning
  • Ze reageren op energie en het nu eerder dan gesproken of geschreven woorden. Verbale instructies doen hen weinig
  • Ze hebben geen sociaal filter. Gebeurtenissen zijn wat ze zijn. Kinderen zijn zeer direct en hard

Welke motieven zou het onderwijs kunnen hebben om deze kinderwereld af te breken?

Peter Gray over het nut van spelen: klik hier  
Een ex-leerling van een alternatieve school over het belang van spelen klik hier

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

My favorite pupil