Spel "Kom je eruit?"
Keuzes maken doen we elke dag, vaak zonder erbij stil te staan. Maar wat als we kinderen al jong leren hoe je bewust kiest? Hoe je rekening houdt met jezelf én anderen? Vanuit die gedachte ontwikkelde ik het spel “Kom je eruit?”: een spel voor kinderen van 10-14 jaar om ze begeleid te laten groeien in sociaal-emotionele vaardigheden (SEL).
Achter het spel schuilt een proces van luisteren, co-creatie en experimenteren. Samen met Karine van der Zon Tynke van Dijk Cora Vlaming.
Samen met leerkrachten, leerlingen en collega’s bracht ik herkenbare dilemma’s in kaart. Van situaties in de klas tot grotere vraagstukken over samenwerking en verantwoordelijkheid.
In co-creatiesessies testten we ideeën. Wat daagt kinderen écht uit? Wat voelt speels en toch leerzaam? Zijn de kleuren ook voor kinderen die kleurenblind zijn zichtbaar? Etc.Het werd duidelijk dat kinderen vooral leren door samen keuzes te maken en daarover te reflecteren. En dat “Kom je eruit?” meer moest zijn dan een spel: het moest een gesprek openen over waarden, bewustzijn samenwerking en empathie.
De magie gebeurde toen het spel voor het eerst werd gespeeld. Een speler kreeg het dilemma: Wat doe je als een klasgenoot zich buitengesloten voelt? De discussie was oprecht en intens. Na afloop zei een andere speler: “Ik snap nu beter dat iedereen iets anders voelt. Je moet niet te snel oordelen.”
Dat is waar het spel om draait.
Het proces heeft mij laten zien hoe waardevol co-creatie is. Door met kinderen zelf leerkrachten, en collega’s te bouwen, ontstond iets wat niet ‘van buiten’ komt, maar écht leeft in de klas. “Kom je eruit?” nodigt kinderen uit om te groeien in zelfbewustzijn en samenwerking – spelenderwijs.
Ik ben trots op dit proces en het resultaat. Wil je meer weten over het spel of mijn aanpak? Stuur me een connectie verzoek en kijk op de website van Kwintessens.
Comments
Post a Comment