Strategie!

In het wereldje van onderwijsvernieuwers mis ik nog de strategische visie.

Althans in het wereldje waar ik in zit: mensen die uitgaan van de ontwikkeling van kinderen.

Dat is de enige maatstaf die ik hanteer om naar onderwijs te kijken - en naar de hele samenleving.

Er is namelijk heel veel ongemak, onvrede, frustratie en zelfs psychische schade - en dat geldt voor alle groepen die met het onderwijssysteem te maken hebben, behalve bij de bestuurlijke lagen zeg ik even heel oneerbiedig en kort-door-de-bocht.

Leerlingen zitten hun tijd uit.

Ouders vinden school ondoordringbaar, voelen zich niet genoeg gehoord en gezien en vragen zich soms af waartoe het onderwijs dat hun kind krijgt, dient.

De leraren ervaren steeds meer werkdruk en voelen de afstand met de leerlingen langzaamaan steeds groter worden.

Burnouts zien we zowel bij veel leerlingen als bij de leraren.

De aantallen thuiszitters zijn nu al zo groot (recente schatting 2024 is 90.000) dat het niet meer weg te wuiven valt met "er gaat ook veel goed". Dit is een etterende zweer in de samenleving.

Ik schat zelf in dat 40 tot 50% van deze drie groepen duidelijk het echt anders willen. En dan fundamenteler dan de kleur van de koffiebekertjes. Meer samen, meer vanuit menselijkheid, meer vanuit de eigen behoeftes van het authentieke kind.

Maar hoe organiseer je dat? Er zijn namelijk een aantal flinke struikelblokken. En even zovele hindernissen zoals wetten, grote bureaucratische instanties die heel veel geld obtvangen en uitgeven (samenwerkingsverbanden, Jeugdzorg en de talloze adviesbureaus) en die krijg je niet zomaar met een gummetje weggewreven.

De politiek die er sowieso niks van snapt (maar er wel belangrijke beslissingen over moet nemen).

Het Ministerie dat een unverfrohren conservatief beleid voert.

De Inspectie die nog steeds niet snapt waarom de motivatie bij de leerlingen zo laag is (ik snap dat wel).

Dus ja............... ga er maar aan staan.

Elk jaar een Manifest uitvaardigen helpt in ieder geval niet.

Wie heeft er een idee?

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen