Afwentelen
- Get link
- X
- Other Apps
Lex HupeLex Hupe • U • UTeamlid bij Vertelknuffel.nlTeamlid bij Vertelknuffel.nl23 u • Bewerkt • 23 uur geleden
"Nou de ouders, die moeten meer doen" Hier zakt de broek van af........ Ouders krijgen alle hoeken van de ring te zien. Ze zouden dwingend zijn, ze zijn - per definitie, omdat het ouders zijn, incapabel WANT ze zijn ondeskundig (wij wel want wij hebben ervoor geleerd HAHA) - we hoeven ze dus niet serieus te nemen.... we hebben het over volwassen mensen he, mensen die meedraaien in de samenleving, weten waar ze het over hebben, banen hebben, een gezin kunnen runnen, hun kind heel goed kennen, en vaak ook zelf op zoek zijn gegaan naar deskundige hulp - en dat ook zo goed doen dat hun kind daar echt iets aan heeft.
Maar nee ouders moeten elke dag hun kind naar school duwen terwijl ze diep van binnen voelen dat ze eigenlijk geweld gebruiken tegen hun eigen kind. Makkelijke zondebok, die ouders? Eigen onkunde en onwil afwentelen op een makkelijke groep? Ik zou die juf wel eens willen spreken. Sjongejonge zeg.....
Maar nee ouders moeten elke dag hun kind naar school duwen terwijl ze diep van binnen voelen dat ze eigenlijk geweld gebruiken tegen hun eigen kind. Makkelijke zondebok, die ouders? Eigen onkunde en onwil afwentelen op een makkelijke groep? Ik zou die juf wel eens willen spreken. Sjongejonge zeg.....
Hier het originele stuk:
Joyce Luider-VeenstraJoyce Luider-Veenstra • 1e • 1eGewoon HoogbegaafdGewoon Hoogbegaafd23 u • Bewerkt • 23 uur geleden
HET VALT STIL...
10 december jl. SpraakmakersOp1 'Ons onderwijssysteem laat kinderen in de steek'. Minuut 19.55. Een juf mag het woord:
'...Wat is volgens u dan de oplossing?'
'Nou de ouders moeten meer doen…
Het is natuurlijk in Nederland niet zo dat als er een papiertje buiten jouw deur ligt dan moet de gemeente dat maar oprapen. Nee, dan raap je zelf dat papiertje op en die gooi je weg. Nou dat is ook zo met je kind. Op school doen ze wat ze kunnen en thuis moet je met sommige kinderen soms ook een beetje aan de bak. ...'
IK VAL STIL ...
VOOR EVEN ... EN GELUKKIG MAAR.
Dank aan alle ouders van hashtag#thuiszitters die zorgen dat hun kind rechtop blijft staan vaak onder grote emotionele druk. Dank aan belangrijke anderen, zoals van Balans, vereniging voor ouders Stichting Hoogbegaafd! Agora Underground en Lisa Westerveld. Onder andere zij houden de thema's hoogbegaafdheid en thuiszitten scherp in het vizier en hiermee onderwerp van gesprek. Dank aan alle leerkrachten, docenten, coaches, jeugdzorgconsulenten, agogen, psychologen, psychiaters die wel zonder oordeel en zonder veroordeel in samenspraak met kind en ouders en elkaar blijven zoeken naar de beste weg voorwaarts. Jullie zijn onmisbaar om de schijnbare impasse uiteindelijk te kunnen doorbreken.
10 december jl. SpraakmakersOp1 'Ons onderwijssysteem laat kinderen in de steek'. Minuut 19.55. Een juf mag het woord:
'...Wat is volgens u dan de oplossing?'
'Nou de ouders moeten meer doen…
Het is natuurlijk in Nederland niet zo dat als er een papiertje buiten jouw deur ligt dan moet de gemeente dat maar oprapen. Nee, dan raap je zelf dat papiertje op en die gooi je weg. Nou dat is ook zo met je kind. Op school doen ze wat ze kunnen en thuis moet je met sommige kinderen soms ook een beetje aan de bak. ...'
IK VAL STIL ...
VOOR EVEN ... EN GELUKKIG MAAR.
Dank aan alle ouders van hashtag#thuiszitters die zorgen dat hun kind rechtop blijft staan vaak onder grote emotionele druk. Dank aan belangrijke anderen, zoals van Balans, vereniging voor ouders Stichting Hoogbegaafd! Agora Underground en Lisa Westerveld. Onder andere zij houden de thema's hoogbegaafdheid en thuiszitten scherp in het vizier en hiermee onderwerp van gesprek. Dank aan alle leerkrachten, docenten, coaches, jeugdzorgconsulenten, agogen, psychologen, psychiaters die wel zonder oordeel en zonder veroordeel in samenspraak met kind en ouders en elkaar blijven zoeken naar de beste weg voorwaarts. Jullie zijn onmisbaar om de schijnbare impasse uiteindelijk te kunnen doorbreken.
Volgens mij worden hier voor de zoveelste keer appels met peren vergeleken.
Uitgangspunt:: de oorzaak van een probleem op school ligt niet bij het kind. Dan ligt de oorzaak dus bij ouders of onderwijs. Tot zo ver mee eens?
Als het gaat om aanleren van levens-vaardigheden die horen bij opvoeding, dan zijn de ouders de belangrijkste ‘influencer’ op het kind. De leerkracht/hulpverlener adviseert desgesenst. Dingen als het begrijpen van grenzen, het verdelen van aandacht, het vinden van concentratie en sociale vaardigheden.
Als het gaat om opdoen van kennis en gerelateerde ervaring dan speelt school de belangrijkste rol. Alles wat hiervan afwijkt gaat in overleg. Een docent heeft het recht om de ouders met een groot vraagteken aan te kijken als die geen antwoordt heeft. Een ouder heeft het recht om hetzelfde te doen. Dan hoop je maar dat beide er samen uitkomen.
Ja, ouders wijzen vaak naar het onderwijs als ze zelf opvoedkundige zaken onvoldoende hebben begrepen. Ja, onderwijs wijst vaak naar ouders als het kind niet presteert op school. Beide verwijten komen vanuit liefde voor het kind. Stop met verwijten en dit soort polariserende posts. Stel een goede werkbare oplossing voor: ga het gesprek aan ipv naar elkaar te wijzen.
Uitgangspunt:: de oorzaak van een probleem op school ligt niet bij het kind. Dan ligt de oorzaak dus bij ouders of onderwijs. Tot zo ver mee eens?
Als het gaat om aanleren van levens-vaardigheden die horen bij opvoeding, dan zijn de ouders de belangrijkste ‘influencer’ op het kind. De leerkracht/hulpverlener adviseert desgesenst. Dingen als het begrijpen van grenzen, het verdelen van aandacht, het vinden van concentratie en sociale vaardigheden.
Als het gaat om opdoen van kennis en gerelateerde ervaring dan speelt school de belangrijkste rol. Alles wat hiervan afwijkt gaat in overleg. Een docent heeft het recht om de ouders met een groot vraagteken aan te kijken als die geen antwoordt heeft. Een ouder heeft het recht om hetzelfde te doen. Dan hoop je maar dat beide er samen uitkomen.
Ja, ouders wijzen vaak naar het onderwijs als ze zelf opvoedkundige zaken onvoldoende hebben begrepen. Ja, onderwijs wijst vaak naar ouders als het kind niet presteert op school. Beide verwijten komen vanuit liefde voor het kind. Stop met verwijten en dit soort polariserende posts. Stel een goede werkbare oplossing voor: ga het gesprek aan ipv naar elkaar te wijzen.
(bijgewerkt)
Beste Raoul, agree to disagree. Met de eerste zin ben ik het al niet eens (dat begint goed!). Je redeneert te simpel. Het is de clash tussen de (leer)behoefte van het kind en het schoolse systeem die leidt tot problemen: het kind voelt zich niet gehoord en erkend, zit klem tussen de behoorlijk dwingende structuur, krijgt steeds maar te horen dat het niet zijn eigen leerbehoefte of belangstelling is die tot bloei mag komen, maar van te voren door de school opgezette programma's die weinig tot niks met zijn eigen behoeftes te maken hebben etc. Dan krijgt het kind het moeilijk. En dat heef een lawine van effecten tot gevolg.
Als je dat een 'oorzaak' zou willen noemen dan is die clash de oorzaak.
En dit verhaaltje is nog maar het begin van een drama van enorme omvang in het leven van het kind en zijn ouders. En de school? Die komt er wel mee weg hoor, die heeft daar trucs genoeg voor.
Het ligt anders dan jij denkt.
Als je dat een 'oorzaak' zou willen noemen dan is die clash de oorzaak.
En dit verhaaltje is nog maar het begin van een drama van enorme omvang in het leven van het kind en zijn ouders. En de school? Die komt er wel mee weg hoor, die heeft daar trucs genoeg voor.
Het ligt anders dan jij denkt.
Raoul Postel Nog een reactie: ga met elkaar in gesprek? Als er één groep is die juist dat met alle macht ontwijkt, is het het onderwijs wel. het onderwijs gaat niet in gesprek. Niet op het individuele niveau met de ouder (laat staan met het kind!), niet op schoolniveau, en ook niet op het algehele niveau van het onderwijsbestel. Al die congressen, adviesrapporten en andere tienduizenden pagina's rapportages zingen maar rond en er is geen sprake van een echte dialoog. Echt luisteren is er niet bij. Men luistert vooral naar zichzelf. Het is bedroevend. Ik lees de meeste van die rapporten, ben bi een behoorlijk aantal bijeenkomsten geweest. Er gebeurt vrijwel niets. Dus ga in gesprek met elkaar? Ja, de ouders willen wel. En de echte deskundigen zoals HB-coaches en autismedeskundigen ook wel. Maar er komt vrijwel niets terug. Bureaucratische inteelt.
- Get link
- X
- Other Apps
Raoul Postel • 1e