De school eist
Hoogbegaafde kinderen met leer- en/of gedragsproblemen/schooltrauma
De school eist
De school eist dat er eerst een officiële IQ test wordt afgenomen voordat zij hem naar de plusklas laten gaan.
Ik lees het en ben opnieuw verbijsterd.
De school eist..
Het is toch wat. Als ouder ben je in Nederland verplicht je kind naar een openbaar instituut te brengen vanaf het moment dat je kind leerplichtig is. Eenmaal in het systeem kom je er nauwelijks nog uit en ben je dus overgeleverd aan de mensen die dat systeem ( met de beste bedoelingen) in stand houden.
Mensen die waarde hechten aan getallen terwijl die getallen niets zeggen over wie het kind werkelijk is of wat hij samen met een ander zou kunnen.
Een school lijkt een oppermachtig orgaan dat jou als ouder dwingt om mee te gaan in het systeem van testen en beoordelingen.
Een systeem waar je als creatief hoogbegaafd kind afhankelijk bent van de bereidheid van een leerkracht om ‘out of the box’ te denken en te doen.
Een IQ test geeft antwoorden. En kan zeker nuttig zijn.
Het mag alleen nooit gebruikt worden als middel om een kind wel of niet iets toe te staan wat noodzakelijk is om mentaal en fysiek gezond te blijven.
Wat een kind alleen kan is iets fundamenteel anders als dat wat een kind samen met een ander zou kunnen.
De school eist…
Vraag je eens af of dat wat de school eist ook daadwerkelijk iets is waar jouw kind mee geholpen is.
Waar pak jij de regie en waar geef je het uit handen?
Dat wat een kind samen met een ander zou kunnen, wat zijn werkelijke potentieel is en hoe je dat tot bloei kunt laten komen, dat onderzoek ik samen met een kind in een leeronderzoek. Een onderzoek zonder beoordelingen, zonder uiteindelijk cijfer, maar met concrete adviezen die iedere ouder, en iedere school kan uitvoeren.
Ik heb in januari nog een paar plekjes vrij, op de dinsdagmiddag in Zwolle.
Start de tweede helft van het schooljaar met een duidelijk antwoord op de vraag ‘hoe dan wel?’
Comments
Post a Comment