Getuigenis van een ouder
Hier gaat ie!
""
Binnen het reguliere onderwijs hadden onze dochters geen sociale contacten. In het lokaal moet men verplicht samenwerken, maar dat is niet sociale vaardigheden opdoen. Een daardoor nogal geïsoleerd overleven binnen het schoolgebouw. Mijn dochters verzopen in de vreselijke asociale, egoïstische, autoritaire omgeving van het reguliere onderwijs. Zij zagen en ondergingen geestelijke én lichamelijke mishandeling bij anderen én zichzelf. Onder het mom dat een kind moet leren luisteren en moet doen wat de leerkracht zegt. Dit werd benadrukt, zodra mijn dochters aangaven dat het niet klopte en/of niet terecht was.
Daarnaast mag er op het reguliere onderwijs alleen geleerd worden wat de school opdringt.
Kinderen van thuisonderwijzers leren vooral om zelf na te denken, zijn veel zelfstandiger en hebben veel verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast leren ze door de onderlinge contacten en samenwerking tussen thuisonderwijzers de verschillende opvattingen van anderen en daar hun eigen menig aan te scherpen. Notabene krijgen de kinderen van thuisonderwijzers een breder beeld van de wereld aangeboden dan ooit op het reguliere onderwijs het geval zal zijn.
Ook het verleden wordt meegenomen in geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer/maatschappijkunde.
Door deze benadering zal een thuis onderwezen kind altijd sociale vaardigheden laten zien, waar een regulier onderwezen kind vaak een achterbakse individualistische reactie laten zien als er iets van hen verwacht wordt.
""
Waarvan akte.
Comments
Post a Comment