Overtuig met je hart (1)
- Get link
- X
- Other Apps
Tonnie Van der ZouwenTonnie Van der Zouwen • 2e • 2eSpecialist in betrekken van stakeholders bij ontwikkeling | emeritus lector | consultant | trainer actieonderzoekSpecialist in betrekken van stakeholders bij ontwikkeling | emeritus lector | consultant | trainer actieonderzoek55 m • Bewerkt • 55 minuten geleden
FEITELIJKE COMMUNICATIE IS ELITAIR
Ja, als wetenschapper dacht ik ook dat je met feiten en argumenten moet komen om mensen te overtuigen dat het anders moet. Vandaag lees ik in de De Correspondent een stuk dat me de ogen opent. Wil je mensen overtuigen? Raak ze in hun hart en zeg wat je wilt zien in de wereld. Kom niet met feiten of wat het probleem is.
Anat Shenker-Osorio legt de vinger op een zere plek bij progressieve mensen: ‘De houding is: alles wat marketing of spin is, of een poging om op een doordachte manier met mensen te communiceren, is liegen of manipulatie. Maar al die feitelijke communicatie is eigenlijk heel elitair. Het is buitengewoon onprogressief om te communiceren in saaie taal, met lange teksten, die moeilijk te volgen zijn als je geen universiteit hebt gedaan. Het is niet inclusief, het sluit mensen buiten van het democratisch proces – dat is diep, diep in strijd met progressieve waarden.’
Drie belangrijke regels voor als je tegengas wilt geven aan haatcampagnes, buitensluiters, of onwetenden:
1. Zeg wat je wilt, niet waar je tegen bent; praat niet over beleid, maar wat je wilt bereiken met je beleid (wat is van waarde in het leven).
2. Benoem de boosdoeners die deze waarden bedreigen.
3. Roep empathie op, vertel verhalen waarin mensen zich kunnen herkennen, in dagelijkse taal.
Lees meer in het artikel van Maite Vermeulen https://lnkd.in/eQFCfiN7
En dit is een heel handige leidraad voor iedereen die een progresieve boodschap heeft https://lnkd.in/eKQYBWs4
Ja, als wetenschapper dacht ik ook dat je met feiten en argumenten moet komen om mensen te overtuigen dat het anders moet. Vandaag lees ik in de De Correspondent een stuk dat me de ogen opent. Wil je mensen overtuigen? Raak ze in hun hart en zeg wat je wilt zien in de wereld. Kom niet met feiten of wat het probleem is.
Anat Shenker-Osorio legt de vinger op een zere plek bij progressieve mensen: ‘De houding is: alles wat marketing of spin is, of een poging om op een doordachte manier met mensen te communiceren, is liegen of manipulatie. Maar al die feitelijke communicatie is eigenlijk heel elitair. Het is buitengewoon onprogressief om te communiceren in saaie taal, met lange teksten, die moeilijk te volgen zijn als je geen universiteit hebt gedaan. Het is niet inclusief, het sluit mensen buiten van het democratisch proces – dat is diep, diep in strijd met progressieve waarden.’
Drie belangrijke regels voor als je tegengas wilt geven aan haatcampagnes, buitensluiters, of onwetenden:
1. Zeg wat je wilt, niet waar je tegen bent; praat niet over beleid, maar wat je wilt bereiken met je beleid (wat is van waarde in het leven).
2. Benoem de boosdoeners die deze waarden bedreigen.
3. Roep empathie op, vertel verhalen waarin mensen zich kunnen herkennen, in dagelijkse taal.
Lees meer in het artikel van Maite Vermeulen https://lnkd.in/eQFCfiN7
En dit is een heel handige leidraad voor iedereen die een progresieve boodschap heeft https://lnkd.in/eKQYBWs4
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment