Autisten hebben ander soort ondersteuning nodig
- Get link
- X
- Other Apps
Het is enorm schadelijk om kinderen vanwege hun autisme af te schalen in onderwijs onder het mom dat ze dan minder op hun tenen hoeven te lopen.
Dat is totaal niet waar.
Als kinderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben kun je afschalen wat je wilt maar dat geeft alleen maar negatieve ervaringen.
Je past niet in de groep omdat je interesses niet overeenkomen met de groep waardoor de kans groot is dat je geen aansluiting vindt bij klasgenoten.
Dat maakt kinderen extra kwetsbaar voor pesten.
Daarnaast werkt onder je nivo leren enorm demotiverend.
Dat maakt het risico op uitval in het onderwijs groot.
Datzelfde geldt ook voor werk.
Ik heb god zij dank een hulpverlener die daar zelf ervaring mee had en die hoog opgeleid en zeer deskundig is.
En die sinds 2008 in ons gezin de gezinsleden met een ASS diagnose begeleidt. Waarvan bij 2 ook hoogbegaafdheid een rol speelt.
Door samen op te trekken hebben wij toch voor elkaar gekregen dat zoon 1 die de meeste beperkingen heeft doordat zijn beeld zeer disharmonisch is niet afgestroomd is naar dagbesteding en zijn harmonisch hoogbegaafde broer met ASS niet uitgevallen is in onderwijs want dat risico was heel groot met wij willen geen ondersteuning bieden maar van je af komen door afstromen.
Dat is totaal niet waar.
Als kinderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben kun je afschalen wat je wilt maar dat geeft alleen maar negatieve ervaringen.
Je past niet in de groep omdat je interesses niet overeenkomen met de groep waardoor de kans groot is dat je geen aansluiting vindt bij klasgenoten.
Dat maakt kinderen extra kwetsbaar voor pesten.
Daarnaast werkt onder je nivo leren enorm demotiverend.
Dat maakt het risico op uitval in het onderwijs groot.
Datzelfde geldt ook voor werk.
Ik heb god zij dank een hulpverlener die daar zelf ervaring mee had en die hoog opgeleid en zeer deskundig is.
En die sinds 2008 in ons gezin de gezinsleden met een ASS diagnose begeleidt. Waarvan bij 2 ook hoogbegaafdheid een rol speelt.
Door samen op te trekken hebben wij toch voor elkaar gekregen dat zoon 1 die de meeste beperkingen heeft doordat zijn beeld zeer disharmonisch is niet afgestroomd is naar dagbesteding en zijn harmonisch hoogbegaafde broer met ASS niet uitgevallen is in onderwijs want dat risico was heel groot met wij willen geen ondersteuning bieden maar van je af komen door afstromen.
Petra Langelaan het wordt tijd dat ze in het onderwijs eens zich moeten realiseren dat een groot deel van de oorzaak dat kinderen uitvallen hun handelen of juist niet handelen is. Niet het probleem van het kind. Niet het feit dat ouders pedagogisch onbekwaam zijn.
Maar dat zij zelf daar ook een groot aandeel hebben in het feit dat kinderen thuis komen te zitten.
En kinderen die uitvallen heb en dan zodanig veel schade opgelopen dat terugkeer moeizaam zo niet onmogelijk is.
Men moet verder kijken dan hun eigen toko.
Want het kind draagt levenslang de gevolgen van de onwil en onkunde van een school.
Die hebben een kind maar een paar jaar.
Een verpest schooltraject geeft levenslange gevolgen. Voor het kind. De ouders. En ook de maatschappij.
Want wie uitvalt in het onderwijs en niet op wat voor manier ook een diploma kan behalen is ook kansloos in het vinden van (passend) werk
Maar dat zij zelf daar ook een groot aandeel hebben in het feit dat kinderen thuis komen te zitten.
En kinderen die uitvallen heb en dan zodanig veel schade opgelopen dat terugkeer moeizaam zo niet onmogelijk is.
Men moet verder kijken dan hun eigen toko.
Want het kind draagt levenslang de gevolgen van de onwil en onkunde van een school.
Die hebben een kind maar een paar jaar.
Een verpest schooltraject geeft levenslange gevolgen. Voor het kind. De ouders. En ook de maatschappij.
Want wie uitvalt in het onderwijs en niet op wat voor manier ook een diploma kan behalen is ook kansloos in het vinden van (passend) werk
- Get link
- X
- Other Apps
Petra Langelaan • 1e