Executieve functies?

Profiel van Lex Hupe weergeven

Hoe krijg je een hashtagthuiszitter ? Hier het recept (citaat): "" Heel vaak gaat het hier om hoogbegaafde en vaak introverte hooggevoelige kinderen, vaak jongens. Ooit zijn zij heel enthousiast begonnen aan hun schoolcarrière. Ze merkten al snel dat ze al veel wisten en veel konden. Ze merkten ook op dat het akelig was als je iets niet wist of dat het saai was om aan onderwerpen die niet je interesse hebben, aandacht te besteden.""
""Meestal kregen ze veel complimentjes en feed back om hun slimheid. En dan durf je geen fouten te maken of te laten zien dat je iets niet weet. Omdat het ook vaak goed gebekte en ‘eigenwijze’ kinderen zijn met een grote woordenschat en een schijnbare assertiviteit, strooien ze zand in de ogen van de mensen in de omgeving. Ze maken veel kabaal als ze iets niet willen en zorgen ervoor dat ze vooral mogen doen wat ze leuk vinden.
Afhankelijk van het temperament trekken andere kinderen zich langzamerhand terug. Beide keren wordt er niet tegemoet gekomen aan wat ze werkelijk nodig hebben.""
Bron:
Lex HupeAuteur

Teamlid bij Vertelknuffel.nl
Johan van den Brink Het is vast uit de allerbeste bedoelingen voortgekomen. Maar ik vraag me echt af of dit nou "de" remedie is. Misschien hebben deze kinderen heel andere skills die nog niet in de wetenschappelijke literatuur zijn ontdekt. Ik zou me als ik hen was er enorm tegen afzetten in ieder geval. Niet uit puberaal protest, maar omdat het me niks zou brengen. HB-ers zijn als jaguars: dagenlang doen ze niks en dan ineens leveren ze een topprestatie. Executieve functies zijn geboren uit het traditionele onderwijs. Matchen die met elkaar? Proberen we ze dan niet weer in een keurslijf te drukken waar ze niet thuishoren?

Johan van den Brink en Lex Hupe Ik denk dat het juist een vergissing is om executieve functies alleen in het onderwijs te trainen.
Het begint al vanaf de geboorte naar mijn idee in de opvoeding waar je kinderen jong uitdaagt in spel en bewegen en ze merken dat ze vastlopen en ze dan ook weer spelenderwijs verder helpen.
Juist in de dagelijkse dingen: jezelf aankleden, even wachten als mama in gesprek is, doorzetten als bouwen niet lukt en al die kleine momentjes waar we als ouders in de ratrace niet meer altijd tijd voor hebben.
Dus stoppen met pamperen en leren kinderen te laten worstelen zodat ze zelfvertrouwen ontwikkelen en stoppen met denken dat alleen de cognitieve ontwikkeling belangrijk is en juist ook oog hebben voor alle ontwikkelingsgebieden.
En zoals je zegt Lex is het ook wijs om de strategie van een kind te hebben. Heb je te maken met die jaguar van jou dan is het belangrijk dit te erkennen richting het kind dat dit zijn strategie is... EN..... het ook uitdagen om van het proces te genieten en te leren stappen te onderscheiden. Dus en, en....
Enn.. oog hebben voor verschillen in karakter en aanpak en ouders betrekken en voorlichten over het belang van de executieve functies in de opvoeding!

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen