Valse vtmeldingen
Als niemand luistert, waar ligt de verantwoordelijkheid?
Ik deel al geruime tijd mijn ervaringen met passend onderwijs, ondersteund door documentatie over RENN4, Samenwerkingsverband2203 en PricoH. Hier ben ik ook nog niet mee klaar....
Regelmatig krijg ik het advies: "Verzamel meer ouders met vergelijkbare klachten." Dat klinkt logisch, maar de werkelijkheid is ingewikkelder. Ieder dossier is uniek. Ouders kennen elkaar vaak niet, en zelfs als hun ervaringen overlappen, zitten de verschillen in de details. Niet iedereen zit in WhatsApp-groepen, LinkedIn of Facebook. Elke zaak staat op zichzelf. Als dit een ‘clustercase’ was, had de Inspectie allang alarm moeten slaan.
Toch worden veel ouders geconfronteerd met dezelfde patronen, waaronder:
📌 Valse Veilig Thuis-meldingen
📌 Geantedateerde of ontbrekende documenten
📌 Wijzigingen in leerlingendossiers zonder overleg
📌 Fraude, smaad & laster
Dit gebeurt overal: van regulier basisonderwijs tot voortgezet onderwijs en Cluster 2, 3 en 4-scholen.
Maar wat gebeurt er met de ouders die nog geen volledig dossier hebben? En met de ouders die uit angst voor repressie zwijgen?
Want neem een valse melding bij Veilig Thuis, die verdwijnt niet zomaar. Zelfs als deze niet in behandeling wordt genomen, blijft de registratie bestaan. Dit zorgt voor stress, angst en onzekerheid.
Wie heeft ooit bedacht dat een school zo’n melding voor iets anders mag gebruiken dan waarvoor het bedoeld is, zonder enige consequenties? Als een burger een valse aangifte doet, krijgt die een sanctie opgelegd. Maar als een school een valse melding doet om ouders onder druk te zetten? Dan blijft het stil. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?
Het gevolg? Een onzichtbare groep die niet wordt gehoord. Veel ouders hebben al geprobeerd hun stem te laten horen, bij inspectie, OCW en de politiek. Maar vaak krijgen ze geen antwoord. Wie controleert eigenlijk of het beleid werkt?
Dat zou de Inspectie van het Onderwijs of het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap moeten zijn. Maar hoe vaak kijken zij écht kritisch naar passend onderwijs, of uberhaupt naar de staat van het onderwijs?
En bij een organisatie als RENN4, met meer dan 30 scholen? Juist: daar volstaat een bezoek aan het hoofdkantoor.
Wie profiteert hiervan? De leerlingen in elk geval niet.
Een grondige analyse kan niet alleen kosten besparen, maar ook de geloofwaardigheid van de beleidsmakers herstellen. Het is tijd voor echte verantwoordelijkheid.
💫 To be continued…
Lisa Westerveld Paul van Meenen Arend Kisteman Joost Eerdmans Eppo Bruins | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Mariëlle Paul Claudia van Zanten Pieter Omtzigt BBB BoerBurgerBeweging VVD
Dagblad van het Noorden NRC Follow the Money Zembla - BNNVARA Pointer (KRO-NCRV) RTV Drenthe Nieuwsuur Arno Kersten
PassendOnderwijs
Kinderrechten
Zorgplicht
OnderwijsFraude
Bij mij ging het net zo: een melding met als enige reden dat ik niet klakkeloos meeging met RENN4. Gelukkig waren er drie professionele organisaties die meteen aangaven dat er geen zorgen waren. Maar stel dat je dat vangnet niet hebt?
Ik werd geframed als 'lastige ouder' omdat ik de onderwijskwaliteit in twijfel trok. Achteraf bleek ik volledig gelijk te hebben: een onbevoegde assistent stond het hele jaar voor de klas (en doet dat nu opnieuw), met volledige goedkeuring van RENN4. Het is schrijnend dat dit niet alleen wordt toegestaan, maar zelfs wordt genegeerd door de instanties die zouden moeten controleren.
En waarom vinden ze me nu lastig? Omdat school enorme subsidies ontving voor mijn dochter op VSO cluster 4 met een fictieve diagnose en een klas op papier waar ze nooit in heeft gezeten. Ze lopen nu rond de €50.000 aan subsidie mis omdat ik mijn kind naar een andere school heb overgeplaatst.
Ze zit nu op regulier kaderonderwijs en doet het prima. Uiteindelijk draait het bij scholen alleen om geld. Hoe meer ze kunnen graaien in de subsidiepot, hoe beter. En als de pot bij het Rijk leeg is, dan gaan ze gewoon bij de gemeente graaien
Lex Hupe • U