Handelingsbereidheid

**De Ellende van een specifieke Basisschool: Een Oproep tot Verandering**
Als je ooit het gevoel hebt gehad dat je kind gevangen zit in een ondoorgrondelijk systeem, dan begrijp je de frustratie die ik voel als ik kijk naar de uitvallersproblematiek. De basisschool, dat zou een plek moeten zijn van groei en ontwikkeling, maar voor veel kinderen is het een bron van leed. Kinderen die vastlopen in hun leerproces, die zich niet gehoord of gezien voelen, worden vaak eenvoudigweg afgeschoven als 'lastige, moeilijke leerlingen voor leerkracht en de klas'.
Neem nu de kinderen die door de school zijn 'uitgevallen'. Na hun uitval lijkt het wel alsof ze van de radar zijn verdwenen. Geen telefoontjes, geen follow-up, geen contact. De scholen zijn vooral bezig met het volgen van procedures en het afvinken van lijsten, terwijl de werkelijke behoeften van het kind volledig uit het oog worden verloren. Wat is de waarde van een onderwijsinstelling die niet in staat is om de unieke leerbehoeften van elk kind te begrijpen?
De niet top-down gerichte benadering van instructie die vaak wordt gehanteerd, sluit aan bij een verouderd onderwijssysteem. Dit systeem negeert de autonomie van kinderen en hun recht op een leeromgeving die hen ondersteunt in hun ontwikkeling. Termen als 'autonomie ondersteunend lesgeven', 'instructie op maat', 'top down aanpak' en 'compacten' zijn voor veel basisscholen onbekende concepten. Laat staan dat dit concepten zijn die uitgevoerd worden, door een specifieke basisschool. Handelingsbereidheid, past hier wel bij. Wanneer een kind wordt erkend vanuit hoogbegaafdheid, is er vaak een schokkend gebrek aan bewustzijn over de verkeerde aanpak die hen in de eerste plaats in de problemen heeft gebracht.
In plaats van te kijken naar de onderliggende oorzaken van het blokkeren van schoolwerk, wordt het kind vaak de schuld gegeven. Men lijkt vergeten dat er geen eerlijke behoeften zijn geïnventariseerd, en dat deze kinderen ernstig aan het onderpresteren zijn. Het is tijd om de vicieuze cirkel van probleemgedrag en onbegrip te doorbreken.
Het wordt tijd dat scholen, leerkrachten en alle betrokkenen de handen ineen slaan en pleiten voor een aanpassing in het onderwijsmodel dat niet alleen focust op het afvinken van lijstjes, maar dat werkelijk inspeelt op de behoeften van elk kind. Elk kind verdient een kans om te bloeien, niet om te lijden in stilte. Laten we de ellende van de basisschool aanpakken en een toekomst creëren waarin elk kind gezien en gehoord wordt.
Basisschool, begin bij jezelf en erken dat een andere aanpak nodig is en stel de eerlijke ondersteuningsvraag
'Wat kan ik doen om dit kind een eerlijke nieuwe kans te geven?'

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen