Het kind is niet het probleem

Het kind is niet het probleem.
Het kind is de boodschap.
Steeds meer kinderen
willen niet meer naar school.
Niet omdat ze lui zijn. Of ongeïnteresseerd.
Maar omdat ze voelen: het past niet.
Het systeem sluit niet aan op wie ze zijn;
gevoelig en wakker.
En dus trekken ze zich terug.
Of raken overprikkeld.
Of gaan in verzet.
Niet omdat ze tegen leren zijn,
maar omdat ze niet langer kunnen functioneren
in een structuur die geen ruimte laat
voor wie ze werkelijk zijn.
Wat ik zie, is helder:
Deze kinderen spiegelen iets
wat wij te lang hebben genegeerd.
Ze zijn geen probleem. Ze zijn een signaal.
Een signaal dat het systeem schuurt.
Dat het tempo te hoog ligt.
Dat de norm te smal is.
Dat verbinding ontbreekt.
Ze stellen geen probleem aan de kaak.
Ze laten een wankelend systeem zien
dat gebouwd is op controle,
efficiëntie en gelijkheid.
Maar waarin individualiteit,
gevoel en nieuwsgierigheid
te weinig mogen bestaan.
Wat als we stoppen met vragen:
“Wat is er mis met dit kind?”
En beginnen te vragen:
“Wat probeert dit kind ons te laten voelen?”
Op dit moment begeleid ik meerdere kinderen die niet meer naar school willen.
Die het gewoon niet meer kunnen.
En ik snap ze.
Omdat ze voelen wat niet klopt.
En daar trouw aan durven zijn.
Misschien moeten wij dat ook leren.
Niet van bovenaf opleggen.
Maar van binnenuit luisteren.
Ruimte maken voor wat echt gezien wil worden.
Want soms is het kind niet degene
die moet veranderen.
Maar de wereld eromheen.
Mee eens?
Geef een ❤️ hieronder.
Wil jij leren hoe je beschikbaar wordt en het beste kunt leren doen voor elk kind?
* Lees het boek Wie ben je niet
* Kom naar de Bindu-dag

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen