Verontrustende cijfers over leerlingenwelzijn

Onderwijs als lopende band? Dan krijg je dit:
📊 Wat jongeren vandaag écht ervaren:
• 📉 47% ervaart (veel) stress door schoolwerk.
• 🧠 91% vindt mentale gezondheid belangrijk —
maar 50% zegt dat er op school geen aandacht voor is.
• ⚠️ 15% wordt gepest, 17% voelt zich onveilig op school.
• 🚪 21–29% van de 15–16-jarigen spijbelt regelmatig.
• ❓En zingeving? Veel jongeren weten niet meer waarom ze leren wat ze leren.

Je stopt jonge, nieuwsgierige kinderen in een fabriek.
Iedereen krijgt een plek op de lopende band.
Aan het eind: een diploma.

Maar onderweg:
• Leert iedereen hetzelfde, op hetzelfde tempo.
• Worden fouten afgestraft met cijfers of labels.
• Is er weinig ruimte voor wie afwijkt, voelt of zoekt.
• Draait alles om prestaties, niet om persoonlijke groei.

En dan schrik je niet van deze cijfers:






Tijd om de fabriek te verlaten

Wat als school geen productielijn is…
maar een plek waar je mag ontdekken wie je bent?
Waar het niet draait om ‘passen in’, maar om ‘jezelf worden’?

Dat is waarom ik ooit ben begonnen met de LesSpiegel.
Niet als extra meetinstrument.
Maar omdat ik geloofde — en nog steeds geloof —
dat jongeren een stem verdienen in hun eigen leerproces.

Zodat we niet alleen denken dat we goed onderwijs geven,
maar het ook echt weten — omdat we het gevraagd hebben.
Omdat we luisteren. Niet pas achteraf, maar tijdens het proces.

En eerlijk? Dat verandert alles.
Voor de leerling.
Voor de leerkracht.
Voor het systeem.


🟢 Dat is geen werk erbij.
Dat is bewust werken mét in plaats van vóór leerlingen.

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen