Mayonaise in de hersenen

Passend onderwijs en effectenRuben Plasmeijer • 2nd15 minutes ago • Only visible to members of Passend onderwijs en effecten
"Mayonaise in de hersenen"


Als kind was ik altijd erg nieuwsgierig, en dat ben ik gelukkig nog steeds.

Echter, terugkijkend op een periode van 30 jaar ben ik mij ergens heel bewust van geworden, die nieuwsgierigheid heeft een hele lange tijd op pauze gestaan en is als het ware onderdrukt geweest omdat hier geen ruimte voor was in het onderwijs. Er moest immers van alles, dus is het wenselijk gewoon te doen wat er van je gevraagd wordt... Ik bespaar je de details maar pas nadat ik ben afgestudeerd kwam ik er weer achter hoe belangrijk die nieuwsgierigheid is. Voor mijzelf, en in het algemeen.

Terwijl iedereen van nature prima in staat is en ook de behoefte (motivatie) heeft om te leren, vanuit nieuwsgierigheid en verwondering, wordt dit je op school in zekere zin afgeleerd. Na die schoolperiode wordt er alleen wel weer van je verwacht dat je op je eigen benen kunt staan...

In een lezing van onderwijskunstenaar en mede-oprichter van het Agora Onderwijs verwijst Sjef Drummen naar de manier waarop wij allemaal zijn geconditioneerd dat het onderwijs er voor is om kennis te ontwikkelen, om een diploma te halen en je te kwalificeren voor de maatschappij. Maar onderwijs gaat over iets dat veel belangrijker en overstijgender is, de ontwikkeling. Dat zou belangrijker moeten zijn dan kwalificaties en diploma's.

Die conditionering is als educatieve alzheimer, ook wel "mayonaise in de hersenen", aldus Sjef Drummen.

Terugkomend op mijn ervaring, ik ben net als iedereen geboren als autodidact. Om vervolgens te worden opgeslokt door het onderwijs en te leren volgen, door vooral niet nieuwsgierig te zijn maar te doen wat er van je gevraagd wordt. Uiteindelijk heb ik een opleiding gevolgd waarin ik langzaamaan meer autonomie kreeg, inclusief de daaruit voortkomende motivatie om te willen leren. Maar pas na het afstuderen, leerde ik die nieuwsgierige versie van mijzelf weer kennen en bloeide ik op tot de persoon die ik eigenlijk altijd al was, maar niet kon zijn.

Mede dankzij de duidelijke visie op het onderwijs van Association for Agora education kan ik wel zeggen dat het "ontmayonaisen van de hersenen" voor mij heeft gewerkt.


Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot mayonaise op de verkeerde plekken? Ik ben benieuwd!

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen