Nabeschouwing bij Situatie 3 De Toets

De agenda van de leraar is, om het totale kennisniveau van de klas in kaart te brengen. Te veel hoge cijfers geven blijk van een te optimistische inschatting van de opgedane kennis. Een te lage score is een signaal voor de leraar om het niveau de volgende keer op te hogen.

Uiteraard dienen de toetsresultaten ook om per individuele leerling de leervoortgang in te schatten. Sommige kinderen zullen het gewenste niveau niet halen en blijven zitten of stromen af. Uiteindelijk leiden de behaalde cijfers tot een diploma, of bepalen ze doorstroom naar een ander type onderwijs of tot zittenblijven. 

De leerlingen ervaren meestal stress. Niet alleen bij tussentijdse toetsen per vak, ook bij belangrijke proefwerken die dienen om het uiteindelijke examencijfer te bepalen. In aanloop naar de toets kan deze stress flink oplopen. Na afloop van de toets komt een zekere verlichting, maar deze leidt niet tot verhoging van het zelfvertrouwen. De leerling hopt van toets naar toets, zonder dat op de langere termijn het zelfvertrouwen omhoog gaat. Opmerkelijk!

Pas na het behalen van het diploma kan een zekere mate van ontspanning en eigenwaarde ontstaan.

En dan staat alweer de volgende beproeving te wachten: een vervolgopleiding of een baan.

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen