Ouders steeds ontevredener

32% van de respondenten is niet tevreden over het onderwijs in Nederland.

Uit de Staat van de Ouder 2025 blijkt dat 43% van de ouders met een basisschoolkind aangeeft dat hun kind last heeft van prestatiedruk; in het voortgezet onderwijs is dit zelfs 48% .

Bijna de helft van de kinderen voelt spanning om goede cijfers te halen en “het goed te doen” op school. Eén op de vier meisjes van rond de 12 jaar ervaart al stressklachten zoals steeds op de tenen moeten lopen; bij jongens is dat ongeveer één op de vijf

Als gevolg zoeken sommige ouders naar alternatieven buiten het reguliere systeem. Het aantal particuliere scholen (B3-scholen) groeit de laatste jaren gestaag: van 40 in 2015 naar 134 in 2023 .

In een onderzoek van de Onderwijsinspectie noemden 88% van de ondervraagde ouders onvrede en negatieve ervaringen met het reguliere onderwijs als voornaamste motief.

Dit illustreert dat curriculum en pedagogische aanpak een rol spelen in oudertevredenheid.

Terwijl meer dan 40% van de jongeren stress, prestatiedruk en emotionele klachten ervaart, weten leraren vaak niet wanneer een leerling kwetsbaar is — juist voordat er uitval, ziekte of gedragsproblemen optreden.

Drie redenen waarom dit zorgelijk is:
1. Stress of onzekerheid blijft onzichtbaar zolang je hóórt wat leerlingen zeggen, niet hoe ze zich voelen.
2. Toetsgericht systeem en vaste momenten bieden geen realtime signalen.
3. Mentale problemen stapelen snel op, juist bij leerlingen die wél goede cijfers halen

De Lesspiegel® biedt precies dat inzicht wel en sluit aan op belangrijke pedagogische en psychologische inzichten.

Wat levert De Lesspiegel® jouw school op?
• Snelle signalering van onzichtbare stress: je weet hoe leerlingen zich voelen of moeite hebben om gemotiveerd te blijven.
• Onderbouwd gesprek met ouders: ouders zien dat je luistert naar leerlingen, niet alleen naar scores.
• Teamontwikkeling: door schoolbrede toepassing groeit een gedeelde visie op wat leerkwaliteit, relatie en autonomie betekent .
• Preventieve aanpak: geen wachten op incidenten, maar aandacht voor welbevinden, zoals ook geadviseerd in de Wegwijzer Mentaal Kapitaal en GGD-aanpakken.

Wil je meer weten? Vraag het GRATIS e-book LesSpiegel aan!

Laat een comment achter: met een @ De Lesspiegel®

Dan stuur ik je de link
(Oh en zorg ervoor dat er een connectie zijn, anders kan ik je de link niet sturen!)




Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen