26m •26 minutes ago • Visible to anyone on or off LinkedIn
32% van de respondenten is niet tevreden over het onderwijs in Nederland. Uit de Staat van de Ouder 2025 blijkt dat 43% van de ouders met een basisschoolkind aangeeft dat hun kind last heeft van prestatiedruk; in het voortgezet onderwijs is dit zelfs 48% . Bijna de helft van de kinderen voelt spanning om goede cijfers te halen en “het goed te doen” op school. Eén op de vier meisjes van rond de 12 jaar ervaart al stressklachten zoals steeds op de tenen moeten lopen; bij jongens is dat ongeveer één op de vijf Als gevolg zoeken sommige ouders naar alternatieven buiten het reguliere systeem. Het aantal particuliere scholen (B3-scholen) groeit de laatste jaren gestaag: van 40 in 2015 naar 134 in 2023 . In een onderzoek van de Onderwijsinspectie noemden 88% van de ondervraagde ouders onvrede en negatieve ervaringen met het reguliere onderwijs als voornaamste motief. Dit illustreert dat curriculum en pedagogische aanpak een rol spelen in oudertevredenheid. Terwijl meer dan 40% van de jongeren stress, prestatiedruk en emotionele klachten ervaart, weten leraren vaak niet wanneer een leerling kwetsbaar is — juist voordat er uitval, ziekte of gedragsproblemen optreden. Drie redenen waarom dit zorgelijk is: 1. Stress of onzekerheid blijft onzichtbaar zolang je hóórt wat leerlingen zeggen, niet hoe ze zich voelen. 2. Toetsgericht systeem en vaste momenten bieden geen realtime signalen. 3. Mentale problemen stapelen snel op, juist bij leerlingen die wél goede cijfers halen De Lesspiegel®biedt precies dat inzicht wel en sluit aan op belangrijke pedagogische en psychologische inzichten. Wat levertDe Lesspiegel®jouw school op? • Snelle signalering van onzichtbare stress: je weet hoe leerlingen zich voelen of moeite hebben om gemotiveerd te blijven. • Onderbouwd gesprek met ouders: ouders zien dat je luistert naar leerlingen, niet alleen naar scores. • Teamontwikkeling: door schoolbrede toepassing groeit een gedeelde visie op wat leerkwaliteit, relatie en autonomie betekent . • Preventieve aanpak: geen wachten op incidenten, maar aandacht voor welbevinden, zoals ook geadviseerd in de Wegwijzer Mentaal Kapitaal en GGD-aanpakken. Wil je meer weten? Vraag het GRATIS e-book LesSpiegel aan! Laat een comment achter: met een @De Lesspiegel® Dan stuur ik je de link (Oh en zorg ervoor dat er een connectie zijn, anders kan ik je de link niet sturen!)
20 juli Update Billy Carson geeft ons een update over de wereld onder de Kafrah Piramides in Gizeh en onthult dat hij hier 5 jaar geleden al over sprek klik hier 9 mei update Een kritische kijk op de ontdekkingen onder de Khafra Pyramide klik hier 18 april update In juni komt er een Cosmic Summit met meer data klik hier Christof Melchizedek legt de hele ondergrondse structuur uit klik hier 5 aril 25 update De twee professoren vertellen meer klik hier 31 maart update Sam Osmanagic (Bosnian Pyramids) gaat diper op de bevindingen in klik hier Korte uitleg Greg Reese klik hier Lange docu over ontdekking van een ondergronds stelsel onder de pyramides klik hier Youtubekanaal Trevor Grassi klik hier 21 maart 2025 UPDATE Onder de pyramide van Gizeh zijn structuren ontdekt met groundpenetrating radar die tot wel 2 km onder het plateau diep gaan. Mindblowing! Persconferentie d.d. 15 maart: klik hier Artikel hierover klik hier Youtube klik hier Blckbx 28 maart 25 klik hier...
Dit boek gaat niet over kinderen. Het gaat over het vraagstuk, hoe wij in onze samenleving omgaan met kinderen. Hoezeer beelden die we gevormd hebben over kinderen ons gedrag naar hen toe bepalen. En welke gevolgen dat heeft voor de kinderen zelf. Daar hebben we als volwassenen namelijk nogal wat werk te doen. Dit is niet het zoveelste boek over: opvoeding opvoedingsadvies pedagogie de geschiedenis van het kind in de samenleving kinderen met stoornissen, labels of andere bijzonderheden hoe om te gaan met uw blèrende peuter in de supermarkt Hoe kunnen we onbevangen naar kinderen kijken? Dan moeten we het hebben over kindbeelden. Wat zijn kindbeelden? Kindbeelden zijn opvattingen over "het kind": wat een kind is, wat het zou moeten zijn, hoe wij graag zien dat een kind zich ontwikkelt, hoe kinderen zich dienen te gedragen etc. Die kindbeelden hebben een enorme invloed op zowel kinderen als de samenleving. Toch zijn de meeste mensen zich daar niet erg van bewust, zelfs veel prof...
Waarom kiezen oprichters, ouders en leerkrachten voor het niet-bekostigd onderwijs? Themaonderzoek naar de beweegredenen van oprichters, ouders en leerkrachten Februari 2025 Voorwoord Ouders, leerkrachten, oprichters van scholen, het Ministerie van Onderwijs, de Inspectie van het Onderwijs: we willen allemaal goed onderwijs voor ieder kind. De meeste ouders kiezen voor onderwijs op een reguliere school. ç Deze formulering suggereert dat 'keuze' ook echt een vrije keuze is. Dat is het natuurlijk niet. Er is leerplicht, dus ouders MOETEN hun kind naar school sturen. Maar omdat niet ieder kind dezelfde behoeften heeft, ontbreekt het in sommige gevallen aan de gewenste aansluiting. Dan kan de keuze vallen op een particuliere school. Dit gebeurt vaker dan vroeger. Daarom willen we graag meer weten over de beweegredenen om voor het particulier onderwijs te kiezen. Niet alleen van oprichters, maar ook van ouders en leerkrachten. Hoewel particulier onderwi...
Comments
Post a Comment