IK geloof je gewoon
- Get link
- X
- Other Apps
Esther Grit - TegelaarEsther Grit - Tegelaar • 1st1stIdentification of young, gifted children - KieneKids - The Netherlands A Little Gifted - Podcast about young, gifted kids.Identification of young, gifted children - KieneKids - The Netherlands A Little Gifted - Podcast about young, gifted kids.25m • 25 minutes ago • Visible to anyone on or off LinkedIn
Ik geloof je gewoon.
Als jij mij iets vertelt over je kind, dan geloof ik dat dat zo is. Voor jou. Vanuit jouw positie. Soms een stukje invulling, gevoelens, of misschien mis je bepaalde kennis. Maar ik geloof je.
Sommige ouders signaleren dat er iets anders, sneller, gevoeliger, intenser gaat bij hun kind, maar durven daarin maar één stap te zetten. Ze vertellen het (mij), met een halve vraag: 'Wat denk jij?'
Zo stapte er een poosje geleden een nieuwe peuter in de groep binnen. Tijdens het kennismakingsgesprek had ik niets gezien. Hij was op dat moment wat verlegen, lacherig, taste af. Zijn moeder vertelde wat verschillende dingen over zijn ontwikkeling, maar ze was onzeker en het beeld werd niet heel duidelijk. Ik nam een risico. Hij zou starten in de peutergroep zonder dat ik echt wist of hij zou passen. Meestal weet ik dat van te voren wel. Nu niet. Maar ik geloof wat ouders me vertellen, ook als dat hele kleine signalen zijn.
Hij startte en verbaast me. 'Oh nee, deze weg is ook al geblokkeerd!' speelt hij met de trein. 'Drie plus drie... Pak jij dan zes kastanjes?' speelt hij in de herfst tafel. Schrijft de namen van gezinsleden met magneetletters. Hij speelt alsof z'n leven er vanaf hangt. Sluit aan. Observeert. Slurpt nieuwe verhalen en ideeën. In z'n element. Na een paar ochtenden is er geen enkele twijfel meer.
Ik had in dit geval, met alle twijfels, langer thuis kunnen observeren, maar in die situatie is mijn aanwezigheid vreemd. De kans bestaat dat ik het niet zal zien. Ik had bij de kinderopvang kunnen observeren, maar ik had daar waarschijnlijk een aangepaste of clowneske variant gezien van deze pientere kerel. Soms moet je met een kleine aanwijzing durven gaan: ik denk dat ik het zie, wat als ik daarop ga varen?
Soms willen we te graag éérst zekerheid, en dán pas gaan. Juist bij hoogbegaafde kinderen werkt dat vaak niet. Je kunt niet zien of iemand kan zwemmen als je op het droge blijft staan. Je kunt begaafde kinderen het beste signaleren tijdens uitdagende opdrachten, in contact met andere leergierige kinderen en met fijne ondersteuning. Je signaleert dan waarschijnlijk geen negens en tienen, maar gedrevenheid, nieuwsgierigheid en gevoeligheid.
Lieve pedagogisch professionals en leerkrachten. Stel je voor dat je ouders gewoon gelooft? Samen gaat werken om hetzelfde te gaan zien? Het kind laat niet altijd hetzelfde zien op verschillende plekken. Je hebt elkaar nodig om de 'village' voor dit kind te zijn. Geloof me maar!
Signaleren kun je leren! Tijdens een training, een ouderavond, een online oudercursus of met mijn boek. Wil je graag samen jouw kind of leerling observeren en de ontwikkeling in kaart brengen? Stuur me vrijblijvend een DM, dan stuur ik je alle informatie over de signaleringstrajecten voor peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!
www.kienekidskampen.nl
Als jij mij iets vertelt over je kind, dan geloof ik dat dat zo is. Voor jou. Vanuit jouw positie. Soms een stukje invulling, gevoelens, of misschien mis je bepaalde kennis. Maar ik geloof je.
Sommige ouders signaleren dat er iets anders, sneller, gevoeliger, intenser gaat bij hun kind, maar durven daarin maar één stap te zetten. Ze vertellen het (mij), met een halve vraag: 'Wat denk jij?'
Zo stapte er een poosje geleden een nieuwe peuter in de groep binnen. Tijdens het kennismakingsgesprek had ik niets gezien. Hij was op dat moment wat verlegen, lacherig, taste af. Zijn moeder vertelde wat verschillende dingen over zijn ontwikkeling, maar ze was onzeker en het beeld werd niet heel duidelijk. Ik nam een risico. Hij zou starten in de peutergroep zonder dat ik echt wist of hij zou passen. Meestal weet ik dat van te voren wel. Nu niet. Maar ik geloof wat ouders me vertellen, ook als dat hele kleine signalen zijn.
Hij startte en verbaast me. 'Oh nee, deze weg is ook al geblokkeerd!' speelt hij met de trein. 'Drie plus drie... Pak jij dan zes kastanjes?' speelt hij in de herfst tafel. Schrijft de namen van gezinsleden met magneetletters. Hij speelt alsof z'n leven er vanaf hangt. Sluit aan. Observeert. Slurpt nieuwe verhalen en ideeën. In z'n element. Na een paar ochtenden is er geen enkele twijfel meer.
Ik had in dit geval, met alle twijfels, langer thuis kunnen observeren, maar in die situatie is mijn aanwezigheid vreemd. De kans bestaat dat ik het niet zal zien. Ik had bij de kinderopvang kunnen observeren, maar ik had daar waarschijnlijk een aangepaste of clowneske variant gezien van deze pientere kerel. Soms moet je met een kleine aanwijzing durven gaan: ik denk dat ik het zie, wat als ik daarop ga varen?
Soms willen we te graag éérst zekerheid, en dán pas gaan. Juist bij hoogbegaafde kinderen werkt dat vaak niet. Je kunt niet zien of iemand kan zwemmen als je op het droge blijft staan. Je kunt begaafde kinderen het beste signaleren tijdens uitdagende opdrachten, in contact met andere leergierige kinderen en met fijne ondersteuning. Je signaleert dan waarschijnlijk geen negens en tienen, maar gedrevenheid, nieuwsgierigheid en gevoeligheid.
Lieve pedagogisch professionals en leerkrachten. Stel je voor dat je ouders gewoon gelooft? Samen gaat werken om hetzelfde te gaan zien? Het kind laat niet altijd hetzelfde zien op verschillende plekken. Je hebt elkaar nodig om de 'village' voor dit kind te zijn. Geloof me maar!
Signaleren kun je leren! Tijdens een training, een ouderavond, een online oudercursus of met mijn boek. Wil je graag samen jouw kind of leerling observeren en de ontwikkeling in kaart brengen? Stuur me vrijblijvend een DM, dan stuur ik je alle informatie over de signaleringstrajecten voor peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!
www.kienekidskampen.nl
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment