Toetsen - mag het een pondje minder?

Didactief(online)17,922 followers4 minutes ago • Edited • Visible to anyone on or off LinkedIn
📊 Toetsing: mag het een onsje minder?
Het Nederlandse onderwijs zit vol toetsen — soms té vol. Wat doet dat met motivatie, kansengelijkheid en de kern van leren zelf? In het nieuwste artikel van Filip Bloem komen drie perspectieven samen op de vraag: hoe kan het anders?
🔹 Ria Westendorp (The Dutch Inspectorate of Education):
“Toetsen zijn geen moetje, maar een middel om inzicht te verkrijgen. Scholen hebben veel ruimte om hun toetsbeleid zelf te bepalen.”
🔹 Erik Jan Bakker (Stedelijk Gymnasium ‘s-Hertogenbosch):
“Volledig zonder cijfers werken is een illusie, maar kritisch naar toetsen kijken is zinvol. Minder toetsen kan stress verlagen én motivatie verhogen.”
🔹 Jan Bransen (Radboud University):
“Stimuleren in plaats van controleren — dat moet het doel zijn. Laten we ophouden met deze manier van toetsen, daar knapt het onderwijs enorm van op.”
Lees het hele artikel via 👇
🔗 Toetsing: mag het een onsje minder? https://lnkd.in/eRr_C5vz
hashtagOnderwijs hashtagToetsing hashtagFormatiefHandelen hashtagLeren hashtagOnderwijskwaliteit hashtagDidactief hashtagDagvandeLeraar
https://didactiefonline.nl/blog/blog/toetsing-mag-het-een-onsje-minder

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen