Ben ik een zonnetje of een maantje?

Waarom leren we kinderen nog steeds dat een zonnetje “beter” is dan een maantje?

Een meisje dat ik begeleid in groep 3 gaat na een paar dagen ziek zijn weer naar school. Haar grootste zorg: “Ik ben een maantje… en nu kan ik al helemaal geen zonnetje meer worden.”
In die woorden hoor ik geen leesniveau, maar twijfel over haar eigen waarde.

Het herinnert me aan mijn vroegere buurmeisje, in een speelgoedwinkel bij de SmartGames. “Hebben jullie dit soort spellen ook op school?” vroeg ik.
Ze fluisterde: “Ja… maar alleen de zonnetjes mogen dat.”

Wanneer een zonnetje “beter” wordt dan een maantje, krijgt zo’n label een lading die er nooit bij had mogen komen. Iedereen leert op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo.

De één leest al snel, de ander bouwt eerst een stevige binnenwereld. De methode bepaalt niet wie je bent. En zeker niet hoeveel licht je mag geven.
Voor elk kind dat denkt dat het “minder” is:
Je bent geen zon, maan of ster.
Je bent een heel universum in wording.

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

De Kindbeeldentuin - inleiding

B3-onderzoek gemiste kansen