Hoe beurten geven bij kinderen vooral stress veroorzaakt

Kennisrotonde26,308 followers26 minutes ago • Visible to anyone on or off LinkedIn
Leerlingen doen actiever mee aan de les wanneer de leraar hen willekeurig beurten geeft (cold calling). Bovendien worden beurten gelijkmatiger over de klas verdeeld. Beide factoren dragen bij aan leerwinst. Dat concluderen kennismakelaars Loes van Druten-Frietman en José Mulder naar aanleiding van een vraag van een pedagogisch begeleider.

Naast willekeurige beurten geven, kun je ook een beurtsysteem hanteren of leerlingen elkaar de beurt laten geven. Om dit in te zetten zonder (te hoge) stress bij de leerlingen te veroorzaken, dien je wel te voldoen aan de randvoorwaarden:
🔸 Het regelmatig, willekeurig en niet als straf inzetten.
🔸 Een veilig leerklimaat.
🔸 Leerlingen moeten bedenktijd krijgen voor ze een beurt krijgen.
🔸 De vraag moet passen bij hun kennisniveau.

De geraadpleegde onderzoeken zijn uitgevoerd in de sectoren (eind) po t/m ho. Er is geen onderzoek gevonden dat het effect van cold calling op leerprestaties direct vergelijkt met het effect van vrijwillig vingers opsteken in de klas. Wel zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van cold calling op actieve deelname aan de les.

In klassen waar leraren alleen het principe van ‘vingers opsteken’ gebruiken, blijkt 50% van de leerlingen niet actief deel te nemen, vooral minder goed presterende leerlingen. Als leraren naast vrijwillig vingers opsteken ook regelmatig cold calling inzetten, kunnen leerlingen zich minder aan beurten onttrekken en zijn ze meer betrokken bij de les. Je ziet dan dat meer leerlingen vrijwillig een vinger-opsteek-vraag beantwoorden en dat leerlingen meer vragen beantwoorden.

Actieve deelname van leerlingen leidt tot beter en dieper begrip van de lesstof. Dat ze bij cold calling ‘opeens’ de beurt kunnen krijgen, doet een beroep op hun vermogen om informatie snel te verwerken en om te zetten in een adequaat antwoord. De leerlingen moeten hun begrip onder woorden brengen en verbanden leggen tussen concepten, wat hun kennis versterkt. Doordat ze meer bezig zijn met de lesstof, onthouden ze die beter en nemen hun leerresultaten toe. Daarnaast wordt sneller duidelijk of er leerlingen zijn die op een verkeerd denkspoor zitten.

Cold calling zorgt ervoor dat beurten evenrediger verdeeld worden over de verschillende leerlingen in de klas, bijvoorbeeld tussen sterke en zwakkere leerlingen, jongens en meisjes of leerlingen uit minderheidsgroepen of niet. De leerlingen blijken daardoor betere cijfers te halen dan als bepaalde (groepen) leerlingen vaker de beurt krijgen.

Wat cold calling doet met het stressniveau bij leerlingen lees je in het uitgebreide antwoord, dat is onderbouwd met kennis uit onderzoek:
💡https://lnkd.in/ebHDPrUN

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

Tips voor onderwijsadviseurs