Kanamorilezing Martin Schravesande

Keynote Martin Schravesande
WAT LEERT KANAMORI ONS OVER AUTONOMIE, GEZAMENLIJKHEID EN SCHOOLUITVAL?

Martin Schravesande, schrijver, spreker en leraar tegen schooluitval, verkent in deze lezing wat de ideeën en werkwijze van de Japanse pedagoog Kanamori ons kunnen leren over schooluitval.
Schooluitval zegt meer over het onderwijs dan over het kind zelf. Martin heeft laten zien hoe een andere benadering de kinderen c.q. jongeren te inspireren. De filosofie en benadering van Kanamori inspireert Martin zelf weer. Over die wisselwerking wil hij graag met jullie in dialoog.
Henk Boer,
Stichting Kanamori Nederland

Martin:
Twee onderwijsidealen lijken elkaar vaak te bijten: kinderen voorbereiden op gezond functioneren in een samenleving en kinderen laten tot groeien tot vrije, autonome individuen. Goed met deze spanning om kunnen gaan helpt schooluitval beperken. Want we zien te vaak dat het kinderen niet lukt om in te voegen in de groep, de routines of de normen van de school, ofwel dat ze juist zo geneigd zijn tot aanpassen dat ze zichzelf daarin verliezen.

Kanamori erkende als geen ander de noodzaak om ruimte te maken voor individuele emoties van kinderen en het belang van je verbonden voelen in een collectief. ‘Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig’. Een kind dat zich bewust is van zijn emotionele behoeften en begrijpt dat een mens zijn behoeften zelden in eenzaamheid kan vervullen, zal zowel autonoom als sociaal zijn. Kanamori leerde kinderen dit niet in een ‘lesje’. Hij bood ze rituelen, werkvormen en veiligheid die het uiten, delen en erkennen van emoties vanzelfsprekend maakten.


Aandacht voor behoeften en emoties van anderen verkleint niet de ruimte voor onze eigen behoeften en emoties, maar vergroot die juist. Onze samenleving heeft dit bewustzijn hard nodig. Martin verkent in deze lezing hoe dat in een klas kan werken en wat dit vraagt van een leerkracht of leraar. Daar zijn geen cursussen of trainingen voor nodig maar verdieping en reflectie. Kanamori liet zien dat inclusief onderwijs begint bij een leraar die een reis naar binnen onderneemt.

Contact: martin@opengeestig.nl

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

Tips voor onderwijsadviseurs