Wat is eigenlijk probleemgedrag?

Ergens op Linkedin: "Misschien zie je zelfs probleemgedrag ontstaan of leerlingen die juist steeds meer in hun schulp kruipen."
Maar dat laatste is toch ook gedrag? Tenminste, bij mij valt dit zeker onder 'gedrag'.
Misschien bedoelt deze leraar met 'probleemgedrag' storend gedrag in de klas. Ik denk dat dat de tweedeling verklaart. Van een teruggetrokken kind heb je immers geen last.
Maar is dat wel zo? Er worden geen pennen door de klas gegooid, er wordt niet geschreeuwd etc. Maar een kind dat zich onttrekt aan wat er in de klas gebeurt, is net zo goed een kind dat aandacht nodig heeft.
Het gooeinde en schreeuwende kind komt aandacht tekort, en het stille, ogenschijnlijk rustige kind ook.
Wat dat betreft is er geen verschil.
Ik kan me voorstellen (ben geen deskundige) dat dat ene kind een andere communicatie nodig heeft dan het andere.
Maar de kern blijft gelijk: terugtrekken is ook gedrag.

Comments

Popular posts from this blog

Al dat spiriwirigedoe.....

B3-onderzoek gemiste kansen

Tips voor onderwijsadviseurs