Ciao!
Ik ben even helemaal klaar met het onderwerp onderwijs. Alle energie die ik er in stop komt niet terug. Behalve dan die paar kostbare mensen die het met me eens zijn - en dus ook vertrekken uit het onderwijs. Zij hebben recht van spreken omdat ze "voor de klas" hebben gestaan - het overbekende argument van de stuurlui aan wal ketst dus lekker op hen af. Jammer voor de azijnpissers! En mijn frisse blik en waardevolle concepten krijgen - behalve wéér bij die groep - geen weerklank. Of beter: ze komen nog niet eens op kijkafstand. Wat daarvan de oorzaak is? Tsja... ik denk een combi van
A) Pampering door het Ministerie Al dat geld rolt gewoon wel binnen en heb je een probleem? Zoals het lerarentekort, nou dan komt er gewoon meer geld toch!? Miljarden per jaa. ze weten niet meer waar ze het aan uit moeten geven.B) Wettelijke kaders de hemeltergende wettelijke gevangenis om het onderwijs heen: ons land is zo ongeveer het ergste wat betreft schooldwang, En daarachter ligt het hele keten van regeltjes met twee doelen: 1. van je kind een wrak maken en 2. van je kind een crimineel maken. Je mag kiezen. Afwijkende kinderen (het heet 'risicoleerling') worden uit het systeem geduwd. En waarvan wijken ze af? Van "het gemiddelde". De abstractie regeert.
C) Absorptiecapaciteit Talloze bronnen, vooral buiten het onderwijs, laten keer op keer het vernietigende oordeel zien: het onderwijs is een van de meest achterlopende sectoren in de samenleving. De absorptiecapaciteit van het onderwijs voor innovaties, laat staan echte veranderingen, is net iets meer dan nul. Alsof je een dertiende eeuws kasteel nog steeds gebruikt omdat de muren zo lekker dik zijn.
Ik neem even een tijdje afstand. Dit kost me te veel energie en die ga ik aan andere projecten besteden.
Ciao! U weet me te vinden.
Comments
Post a Comment